czw, 04 czerwca 2015

Smakołyki z truskawek

Żyj zdrowo. Blog Marii Fall-Ławryniuk

Pod względem zawartości żelaza i fosforu truskawki znajdują się na pierwszym miejscu wśród produkowanych w Polsce owoców. Truskawka jaka jest, każdy widzi... Czy jednak na pewno znamy i doceniamy wszystkie walory owoców tej powszechnie znanej i lubianej w Polsce byliny? Dojrzałe truskawki, duże, czerwone i aromatyczne, są wartościowymi owocami.

Zawierają wodę (85- 93%), cukry (6-9%), wśród których przeważają lewulozy (dobrze znoszone także przez osoby chore na cukrzycę) oraz kwasy organiczne (0,8-1,3%), m.in. kwas cytrynowy, jabłkowy, salicylowy, oksalowy i winny, związki białkowe (0,6-1,0%) i błonnik (1,4-2,2%). Mają dużo różnych mikro- i makroelementów, m.in. wapń, magnez, mangan, sód, potas, jod, miedź i krzem. Pod względem zawartości żelaza i fosforu truskawki znajdują się na pierwszym miejscu wśród produkowanych u nas owoców. Te pyszne owoce są również źródłem wielu witamin. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B, a w mniejszych ilościach także witaminy A, E i K.

Truskawkom przypisuje się także właściwości odtruwające i oczyszczające, gdyż wspomagają spalanie tłuszczów w organizmie. A to wszystko za sprawą bromeliny, enzymu który rozkłada białka. Przepisywany jest on osobom, które mają kłopoty z trawieniem białek lub powinny obniżyć masę ciała i pragną wymodelować sylwetkę!!!.

Zawartością witaminy C truskawki przewyższają cytrynę, chociaż ustępują porzeczce czarnej.

W pełni dojrzałe owoce zawierają około 20% więcej witaminy C niż owoce dojrzewające. Spożywając 150 g owoców (około 75 mg witaminy C), pokrywamy dzienne zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. Owoce truskawki są niskokaloryczne: 100 g owoców to tylko 33 kilokalorie. Należy pamiętać, żeby owoce przed jedzeniem dokładnie opłukać pod bieżącą wodą.

A CO MOŻNA PRZYGOTOWAĆ Z TRUSKAWEKJ

Carpaccio z truskawek na liściach szpinaku z jogurtem naturalnym

Bardzo lekka i orzeźwiająca sałatka z truskawek z sokiem z pomarańczy:

Składniki:
• garść liści młodego szpinaku
• 10 truskawek, pokrojonych w plasterki
• 1/2 pomarańczy, pokrojonej na cząstki + wyciśnięty sok z drugiej połówki
• 1 łyżka płynnego miodu
• 1 łyżeczka płatków siemienia lnianego
• 3 łyżki jogurtu naturalnego
• 1 łyżeczka cukru brzozowego lub listki stewi

Wykonanie:
Szpinak umyć, osuszyć i odciąć twarde łodyżki, ułożyć na półmisku, dodać truskawki i pomarańcze. Sok z pomarańczy wymieszać z miodem i polać po sałatce. Posypać siemieniem lnianym (opcjonalnie), skropić jogurtem i posypać listkami stewi.

Sałatka ze szpinaku, truskawek i gorgonzoli z sosem z suszonych pomidorów

Pożywna i bardzo smaczna sałatka truskawkowa z sosem z suszonych pomidorów:
Składniki: garść młodych liści szpinaku, 10 truskawek, pokrojonych na ćwiartki, 2 kosteczki sera gorgonzola, 5 suszonych pomidorów w oliwie + 2 łyżki oliwy z zalewy, 1/2 małej pomarańczy, pokrojonej na cząstki + sok z drugiej połówki, 1 łyżka miodu, sól i świeżo zmielony czarny pieprz, sok z cytryny.

Wykonanie:
Szpinak umyć, osuszyć i odciąć twarde łodyżki, ułożyć na talerzu, lekko posolić i posypać pieprzem. Dodać truskawki, pomarańcze, ser gorgonzola i 3 pokrojone w paski suszone pomidory. Wymieszać oliwę z zalewy z sokiem z pomarańczy i miodem, zmiksować z pozostałymi 2 pomidorami suszonymi na gęsty sos, ewentualnie dodać trochę soku z cytryny, gdyby sos był zbyt gęsty. Sosem polać sałatkę i doprawić pieprzem.

Sałatka z truskawek, szpinaku i mozzarelli z sosem balsamicznym

Sałatka w trzech kolorach: truskawki, biała mozarella, młody szpinak, sos balsamiczny…

Składniki: garść szpinaku, 2 plastry mozzarelli(może być light), 10 dużych truskawek 1 łyżka miodu.

Dodatki: ocet balsamiczny zmieszany z miodem, ½ małego jogurtu naturalnego.

Wykonanie:
Przygotować sos balsamiczny zgodnie z przepisem i wymieszać go z łyżką miodu, na talerzu rozsmarować jogurt, ułożyć pierwszą warstwę szpinaku, plasterki mozzarelli i truskawki w plasterkach. Ułożyć kolejną warstwę szpinaku, mozzarelli i truskawek z odrobiną miodu. Podawać z sosem balsamicznym.

Sałatka z truskawkami i parmezanem z sosem balsamicznym:

Idealne połączenie truskawek, parmezanu i octu balsamicznego, razem z chrupiącą sałatą rzymską i świeżo zmielonym czarnym pieprzem tworzą wspaniałą kompozycję.
Składniki: miseczka sałaty rzymskiej, poszarpanej, 6 truskawek, pokrojonych na połówki, 6 cienkich plasterków parmezanu (przygotowanych za pomocą obieraczki do warzyw)

Dodatki: sos balsamiczny, świeżo zmielony czarny pieprz

Wykonanie: a sałacie ułożyć truskawki, polać sosem i dodać plasterki parmezanu. Posypać świeżo zmielonym czarnym pieprzem.

Miętowa sałatka z truskawkami, serem feta lihgt i czarnymi oliwkami:

Orzeźwiająca sałatka na upalne dni - soczyste truskawki i feta obtoczona w posiekanej mięcie i pieprzu. Na liściach rukoli, z dodatkiem szczypiorku i miodowo - miętowego sosu winegret.

Składniki: duża garść rukoli, 6 dojrzałych truskawek pokrojonych na połówki, 5 czarnych oliwek, pokrojonych na połówki, 1 łyżka posiekanego szczypiorku, 10 kosteczek (małe kwadraciki) sera feta light, 3 łyżki posiekanej świeżej mięty, świeżo zmielony czarny pieprz, miodowy sos winegret.
Wykonanie:
Przygotować sos miodowy zgodnie z przepisem i wymieszać go z 1 łyżką posiekanej mięty. Rukolę ułożyć na półmisku, obłożyć truskawkami, oliwkami i posypać szczypiorkiem. Kosteczki sera feta obtoczyć w pieprzu i pozostałych 2 łyżkach posiekanej mięty, ułożyć na sałatce. Przed samym podaniem sałatkę polać przygotowanym sosem miodowo - miętowym i

doprawić świeżo zmielonym czarnym pieprzem.

Sałatka z łososiem na parze, arbuzem i truskawkami:

Składniki (4 porcje): 4 kawałki filetu z łososia po około 80g każdy (kawałki szerokie na około 4 cm), sól himalajska, sok z cytryny, 8 kawałków arbuza bez pestek, 2 garście Rukli.

Sos truskawkowy winegret z dodatkiem sherry: 1,5 szklanki truskawek, 1 łyżeczka musztardy,1 łyżeczka miodu, 2 łyżki oliwy z oliwek, 2 łyżki sherry, sól i świeżo zmielony. czarny pieprz.

Przygotowanie: do rondelka włożyć opłukane i osuszone truskawki bez szypułek. Podgrzewać przez około 1 minutę, aż trochę zmiękną i puszczą sok. W miseczce wymieszać musztardę, miód, oliwę i sherry, doprawić solą oraz pieprzem. Dodać do trochę ostudzonych truskawek i wymieszać. Odciąć skórę z łososia, opłukać, pesetą wyjąć ości. Przekroić w poprzek na pół, nie przecinając mięsa do końca. Zawinąć w roladkę, spiąć wykałaczkami, oprószyć solą i skropić sokiem z cytryny. Ugotować na parze. Na talerzach rozłożyć po 2 kawałki arbuza, po jednej roladce i szczypcie rukoli. Polać winegretem wraz z truskawkami.

Jak przygotować potrzebne sosy:

Sos balsamiczny: klasyczny sos włoski z octu balsamicznego i oliwy z oliwek. Do przekąsek z szynką parmeńską, melonem czy gruszką. Składniki: 1 łyżka octu balsamicznego, 2 łyżki oliwy z oliwek, szczypta soli morskiej lub himalajskiej, składniki dokładnie wymieszać – widelcem lub trzepaczką rózgową.

Miodowy sos winegret: to sos winegret wzbogacony o miód i czosnek, przygotowany na bazie oliwy z oliwek, można ją zastąpić olejem z pestek winogron lub olejem z avokado, orzechowym… Składniki: 1 łyżka soku z cytryny (lub 1,5 łyżki octu winnego lub łyżeczka balsamico), 2 łyżki oliwy z oliwek, 1 łyżka miodu, 1-2 ząbka czosnku, szczypta soli morskiej, świeżo zmielony czarny pieprz. Przygotowanie: czosnek bardzo drobno posiekać, rozetrzeć końcem noża, posypać delikatnie solą i przełożyć do miseczki, dodać miód i razem rozetrzeć, wlać sok z cytryny, sól i pieprz do smaku, dolać oliwę i wymieszać wszystkie składniki.

Sałatka z białych i zielonych szparag/szparagówJ przybrana truskawkami:

Po 200g białych i zielonych szparagów (białe obrać, z zielonych tylko odciąć dolną część łodygi. Pokroić na części. Białe należy gotować w osolonej wodzie z dodatkiem szczypty cukru około 20 minut, zielone wyjmujemy po 12 minutach. Szparagi osączyć, zachować 3 łyżki wywaru.

Przygotować sos: łyżeczka octu balsamicznego lub balsamico, kilka kropli soku z cytryny, ½ małego jogurtu naturalnego, ¼ łyżeczki musztardy, szczypta soli i pieprzu, czubryca do smaku, dodać wywar – wymieszać. Sosem polać szparagi, dodać 10 pokrojonych truskawek. Podawać z pieczywem pełnoziarnistym – fitness.

Koktajl truskawkowy:

300g truskawek zmiksować z jogurtem naturalnym lub mlekiem, dodać łyżeczkę miodu lub syropu klonowego, udekorować listkiem mięty.

Marmurkowy mus truskawkowy:

200g truskawek, 200g rabarbaru, 3 łyżeczki miodu płynnego lub syropu klonowego, 2 łyżeczki cukru brzozowego lub stewi, 2 szklanki maślanki, 200g twarożku mielonego, skórka otarta z 1 limetki. Umyte owoce pokroić na kawałki, włożyć do rondla, dodać miód, gotując mieszamy, aż truskawki i rabarbar rozpadną się, odstawiamy do ostygnięcia, a następnie miksujemy. Maślankę mieszamy z twarożkiem, cukrem trzcinowym i skórką z limetki. Do pucharków wlewamy na przemian mus i krem maślankowy. Warstwy lekko należy przemieszać widelcem, aby utworzył się marmurkowy wzorek. Dekorujemy kawałkami truskawek i listkami mięty.

Sałatka truskawkowa z mięsem:

10 truskawek, pół grejpfruta, pół upieczonej piersi kurczaka, 4 liście sałaty lodowej, łyżka soku z cytryny, łyżka jogurtu naturalnego.

Liście sałaty porwać na kawałki i ułożyć w miseczce. Cząstki grejpfruta obrać z błonek, pokroić. Razem z pokrojonymi truskawkami ułożyć na sałacie, proszę skropić obficie sokiem z cytryny. Dodać pokrojone w paseczki mięso. Polać jogurtem, posypać pieprzem.

Letnia sałatka:

10 truskawek, 6 kulek z melona, mieszanka różnych sałat, kiełki lucerny, włos marchwiowy, kapary, płatki migdałowe, sos winegret (oliwa, sok z cytryny, zmiażdżony ząbek czosnku, łyżka soku pomarańczowego, czubryca, kilka kropel miodu płynnego- całość solidnie wymieszać). W salaterce rozłożyć kawałki sałat, włos marchwiowy, dodać pokrojone wzdłuż truskawki, wycięte kulki melonowe, obłożyć kiełkami lucerny, posypać płatkami migdałowymi, ozdobić kaparami i skropić sosem.

Twarożek dla smakosza:

150g chudego twarożku wymieszać z 2 łyżkami jogurtu naturalnego i łyżeczką miodu, dodać 200g pokrojonych truskawek i posypać łyżeczką pokrojonych pistacji.

Muesli z truskawkami na pyszne śniadanie:

100g truskawek, 2 łyżki owsianki królewskiej (płatki owsiane/orkiszowe), mały jogurt naturalny, ¼ szklanki soku jabłkowego.

Płatki zarumienić na suchej gorącej patelni, jeszcze ciepłe zalać sokiem jabłkowym, odstawić aż zmiękną. Kroimy truskawki, łączymy z płatkami, polewamy jogurtem i delikatnie mieszamy.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież